03 December 2009

Letter to the editor of the Åland Newsapers Dec 2nd, 2009

The shameless installation of shiny new brass locks at one of the richest food/compost bins in Mariehamn really broke the straw, I had to do something about this.
So I decided to write a letter to the editor and got spelling help from my friend Åsa Darby, who's been helping me use up and even rescue the thrown out abundance.
Although fairly fluent with my swedish, my writing has always lagged a bit behind.....



such an honor really to appear in the same paper as the Dalai Lama, and with nothing less than real concerns regarding our food and the lack of respect for it!
The Dalai Lama: he was being taught details about Ålands autonomy by a member of the local government, well he wasn't here on Åland, but our messages were delivered into the same mailboxes that day. Hmmmmm, just noteworthy I thought ,-)



Well, here is the letter which went to the two major papers NYA ÅLAND and ÅLANDSTIDNINGEN, it's in swedish!
OBVIOUSLY MUCH MORE COULD HAVE BEEN SAID
but this just needed to get out somehow:

JAG UNDRAR VAD PIPPI LÅNGSTRUMP SKULLE SÄGA?

Om någon sade åt henne att bananerna är farliga...

Recept på räddade ekobananer i smoothie blandning och andra godbitar från lokala supermarknaders soptunnor.

Nyligen har Landskapsregeringen uppmuntrat Ålands befolkning i tidningsannonser : "Ät upp all mat", och att köpa helst ekologisk och lokalt producerad mat.

Det gällde veckan med mottot "Europa minskar avfallet" 21. - 29. Oktober

Det var på tiden att landskapsregeringen uppmuntrar folk till detta.
De sa i annonsen att ca 10% av all mat som köps, under julen ännu mer, slängs.
De påstår att "produktion och transport av livsmedel belastar vår miljö".

Jag håller med om det, med undantag av ekologiskt produktion, där är det nog bara transporten.

I många år har jag hållit på med återvinning och miljö vänlig levnadsstil.
Jag äger ingen bil och har kommit till Åland med cykeln hela vägen från Schweiz.
Där jag bor, producerar jag all min ström själv med solenergi, det räcker till elverktyg, elektriskt våffel järn som används dagligen, jag har en elektrisk kvarn för att mala säd till färskt mjöl, dator, radio, belysning, allt som behövs.

Jag kan absolut inte stå ut med slöseri....när jorden håller på att förstöras av oss människor eller när alla pratar om ekonomiskt kris......

Min tvåmånaders långa återvinningssuccé bakom affärerna resulterade i många goda måltider.Nu i söndags hämtade jag 30 kg Fairtrade bananer, 37 paket smör, flera kilo helt fina tomater, brocolli, isbergssallad, joghurt, ekofil mm både från Kantarellen och City Livs, sen på en liten routine undersökning hos Mathis-hallen, och fick upptäcka att de hade valt låsa sina komposttunnor med splitter nya messinglås, kanske för att dölja att de skäms kasta flera ton med fullgod mat varje år. Så nu slängs 100% av det de kastar ut. Riktigt organiserat slöseri! Helt sjukt men säkert lagligt.

Du kan gärna kolla i min blogg där har jag otroligt nog bildbevis över allt detta:

http://dumpsterdivingpippi.blogspot.com

Där har jag lagt in massor med bilder för att dokumentera slöseriet på Ålands mataffärer, mest handlar det om mat som slängs, som ofta har väldigt bra kvalitet, och är mycket ätbar. Om det slängs 10% i privata hushåll, hur mycket slängs då från affärerna förrän vi ens har hunnit köpa den. Landskapet bör uttala sig lite om det också!

Undrar du inte hur många ytterligare procent försvinner i transportlederna mellan åker, ladugård, lager, affär och hemmet, restauranger och alla andra ställen som serverar mat?

OK, är du nu fortfarande intresserad av receptet på räddade ekobananer i smoothie blandning?....så börjar du med att hämta slängda pappers kassar från återvinningen, ofta helt fina...sen fortsätter du till din lokala livsmedelsbutik's baksida....öppna de gröna eller bruna
komposttunnorna......av de massor av mat som du kommer att se, tänk på att du helst skall välja ekologiskt....ta hem så mycket du kan (även bananer kan skalas och frysas ner)....ta fram mixern, blanda dagens mandariner, melon, banan, ananas, äpplen, lite mango, även kokosmjölk och druvor, päron mm.......bon appetit.....ring och bjud grannen på ett glas, du kommer säkert att ha så det räcker!

Takk från en frisinnede cyclande människa och "världsmedborgare" med tysk pass
Robert Ammicht
c/o Bäckängsvägen 20
Lemland
och Jorden

No comments:

Post a Comment